Pomoc Wymiana uszkodzonego dysku i utrata danych z pozostałych. Jak odzyskać dane z tych dysków?

fart119

Passing Basics
Beginner
5 Lipiec 2014
22
0
1
50
QNAP
TS-x69 Pro
Ethernet
1 GbE
witam mam problem mam qnap 469 poszedł mi pierwszy dysk ale udało mi się zgrać z niego dane na inny dysk po paru dniach dostałem nowy dysk i wkładam go do serwera i chce na nowo zainstalować wyskakuje mi że nie może go zainstalować więc chciałem go zresetować serwer i mialem nadzieje że to pomoże a zresetował mi się całkowicie i teraz pierwszy dysk mi zainstalował a za to 2,3 dyski na których mam zdjęcia i dane serwer widzi jako wolne i nie moge ich przywrucić a zależy mi na tych danych co można zrobić aby je odzyskać
 
Trzy najważniejsze pytania dla tego modelu:
  1. Na jakiej wersji firmware pracowały dyski przed ich awarią?
  2. Po zakupie serwera na jakiej wersji firmware inicjowano (formatowano) zainstalowane dyski? (Wersja 3 czy 4?)
    a) Jeśli wersja firmware była nowsza lub równa 4.02/4.05, to jaką edycje systemu wybrałeś? Dla zastosowań Home czy SMB?
  3. W jakiej konfiguracji pracowały dyski twarde? Woluminy pojedyncze na każdym z dysków osobno, czy może w macierzy RAID, pula pamięci, inne?
zresetować serwer i mialem nadzieje że to pomoże a zresetował mi się całkowicie
Masz na myśli restart serwera czy może przywrócenie ustawień do fabrycznych?

A może ponowna jego inicjacja? Jeśli inicjacja serwera na nowo to czy wykonywałeś ją za pomocą:
  • Finder (inicjuje dyski na nowo)
  • z poziomu przeglądarki - przewodnik krok-po-kroku (pozostawia dyski nie formatowane o ile użytkownik nie wybrał ich inicjacji)
Jeśli odpowiesz na te pytania, a najlepiej ze szczegółami opiszesz krok po kroku podjęte działania uwzględniając odpowiedzi na moje pytania, to będzie można ustalić czy dane rzeczywiście uległy utracie i w jaki sposób je odzyskiwać.

Ponadto model serwera, który posiadasz pozwala Ci wyciągnąć dyski i bezawaryjnie przenieść do innego serwera. A więc podczas prac administracyjnych dla bezpieczeństwa pozostałych dysków, wystarczyło wyciągnąć pozostałe dyski o ile nie pracowały w macierzy RAID z dyskiem uszkodzonym.
 
Dokładnie tak.
Trzeba ustalić konfigurację dysków oraz edycję systemu.
Upewnić się czy był to restart czy nowa inicjacja oraz do jakiej edycji Home czy SMB (Storage Pool)?

Jeśli pierwsza konfiguracja dysków była do woluminów pojedynczych w oprogramowniu 3.x to ich przeniesienie do nowo zainicjowanego systemu 4.1 z Storage Pool (edycja SMB) jest niemożliwe:
QNAP napisał:
From: Daniel Orme
Sent: Tuesday, May 27, 2014 10:57 AM
To: Silas Mariusz

Subject: Re: Storage Pool Manager - Customer Questions

Hi all,

FYI:
- Migrate a legacy RAID volume or Storage Pool from one NAS to another empty NAS => it's supported
- Migrate a legacy RAID volume or Storage Pool from one NAS to another NAS with existing storage pool => it's not supported
- Migrate a legacy single disk volume from one NAS to another NAS with existing storage pool => it's OK to work

Best Regards,

Daniel Orme
QNAP Systems, Inc.

Silas Mariusz napisał:
On 28 May 2014 05:26, Silas Mariusz wrote:

1) Can I just get one single drive from an old NAS and put into new one?
2) And what about GPT disks. Are these compatible w/ EFI - non-GPT configuration?

Is there anything else we should now about any incompatibility issues?

QNAP napisał:
Hi,

1) Unless the single drive volume was created with firmware 3.x, no, it won't work.
2) It doesn't matter, the NAS repartitions the disk when creating a new volume.

Best Regards,

Daniel Orme
QNAP Systems, Inc.
 
mam wersie 4.1.1 przez Finder weszło mi na strone internetową i pokazała sie strona instalacji domowa czy biznesowa innej opcji nie było więc zrobiłem domową ale dyski wyjołem oprócz pierwszego bo był nowyi jest to volum pojedynczy bo chciałem mieć na każdym dysku coś innego a przy raid by mi zrobił wiedno nie mógł bym odzielić dyskówczy jest szansa inaczej odzyskać dane jeśli nie da się z pułapu serwera
 
czy jest szansa inaczej odzyskać dane jeśli nie da się z pułapu serwera
Jest.

Ale nie odpowiedziałeś na wszystkie moje pytania. (FYI: Edycja SMB = Biznesowa).
Spokojnie napisz dokładnie wszystko co sobie możesz przypomnieć.

Nawet jak poszedł format lub del partycji to odzyskasz dane z pozostałych dysków.
 
  • Love
Reakcje: kaktus
Odpowiedz mi na pytania: 1 oraz 2.
Trzy najważniejsze pytania dla tego modelu:
  1. Na jakiej wersji firmware pracowały dyski przed ich awarią?
  2. Po zakupie serwera na jakiej wersji firmware inicjowano (formatowano) zainstalowane dyski? (Wersja 3 czy 4?)
    a) Jeśli wersja firmware była nowsza lub równa 4.02/4.05, to jaką edycje systemu wybrałeś? Dla zastosowań Home czy SMB?
  3. W jakiej konfiguracji pracowały dyski twarde? Woluminy pojedyncze na każdym z dysków osobno, czy może w macierzy RAID, pula pamięci, inne?
...
A najlepiej opisz dokładnie, ze szczegółami wszystko co się stało i podjęte działania.
Chce zidentyfikować czy zainstalowane dyski uległy ponownej inicjacji, czy po prostu udziały sieciowe utworzone przez użytkownika są zwyczajnie niedostępne a dane na dyskach nadal leżą. Możesz załączyć screeny z menadżera pamięci.

(Aby skopiować okno do schowka naciskasz Alt+Print Scrn, a następnie tutaj w edytorze naciskasz Ctrl+V, aby wkleić)
 
pracowały na wersji 4.1 pracowały na wersji pojedyncze
a wiec w pewnym momencie pokazało mi informacjie że dysk jest uszkodzony wiec wszystkie dane które miałem na tym dysku z kopiowałem a był to dysk pierwszy na innei odałem ten dysk do reklamacji tamte dyski chodziły bez problemu gdy przyszedł z naprawy nowy dysk włożyłem go do serwera ale był w opisie że jest wolny wiec podjołem akcjie instalacji jego to wyskakiwała mi informacja ze jest jakiś błąd i zebym spróbował jeszcze raz ale nic nie pomoło wiec pomyślałem że może go zrestartuje to uda mi się zainstalować ale niestety całkowicie się zrestartował i pojawiło mi się okno instalacji wersia domowa lub biznesowa nim zaczołem to wyłaczyłem dyski 2,3 na których miałem dane a 1,2 zostawiłem tak wieć automatycznie je zainstalował po tym momecie 2,3 w piołem aby je serwer zobaczył i tu się okazało że je widzi nie z danymi tylko jako nowe

upload_2014-10-1_2-38-49.png upload_2014-10-1_2-41-46.png
 
Dobra, więc sprawdzimy teraz coś.
Zaloguj się po SSH do serwera i wykonaj proste polecenia a następnie wklej mi ich wynik.
  1. Zaloguj się na shell serwera, czyli pobierz i uruchom program PuTTY i po SSH zaloguj się na shell serwera:
    1. W otwartym oknie programu w polu
      • Host Name... podaj adres IP serwera znaleziony Finderem,
      • wybierz Connection type SSH
      • oraz w polu Port podaj numer portu - domyślny 22.
      2948-23b9194155865d6c68bc3eaa7dfa37fb.jpg
    2. Następnie kliknij przycisk Open.
    3. Przy pierwszym logowaniu przez SSH zostaniesz poproszony o akceptację certyfikatu - potwierdź.
    4. Zaloguj się używając konta 'admin'
      2949-c99c1a956253e12f4eedcec0949d24e9.jpg
  2. Wykonaj polecenia:
    Bash:
    fdisk -l 2>/dev/null | grep "dev/sd"
    mount
    df -h
  3. Przekopiuj wyniki poleceń (aby skopiować do schowka wystarczy zaznaczyć tekst w programie PuTTY - bez potrzeby naciskania Ctrl+C)
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. awaria dysków
  2. utrata danych
  3. przeniesienie systemu qm2