FAQ Dźwięk DTS i Dolby Digital

Dyskusja w 'Network Media Player (NMP)' rozpoczęta przez użytkownika Silas Mariusz, 22 Sierpień 2009.

Ładowanie...
Status tematu:
Brak możliwości dodawania odpowiedzi.
  1. Silas Mariusz
    Offline

    Silas Mariusz SysOp Administrator

    Dołączył:
    5 Kwiecień 2008
    Wiadomości:
    5 650
    Miejscowość:
    Nowy Sącz
    Oceny:
    +1 239 / 26 / -5
    Local Time:
    15:12
    Followers:
    22
    QNAP:
    TVS-x63
    Ethernet:
    1 GbE
    TVS-x63 1 GbE
    Zapewne wiele osob mniej wtajemniczonych chcialoby uzyskac troche informacji na temat dzwieku DTS jak i Dolby Digital. Nie bede tutaj sie zbytnio rozpisywal jednak pozwole sobie przekleic kilka ciekawych publikacji które opisuja to i owo.

    ---

    Dźwięk w formacie HD: True HD i DTS HD
    Wraz z wprowadzeniem płyt DVD o dużych pojemnościami oraz nośników Blu-ray, weszły na rynek audio-video technologie High Definition. Stało się oczywiste, że tradycyjne systemy kodowania dźwięku przestrzennego już nie wystarczą. Możliwości, jakie nośniki o dużych pojemnościach dały producentom technologii, wykorzystały dwie znane firmy - DTS oraz Dolby Laboratories. Ich najnowsze systemy Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio to swego rodzaju odpowiedź na zapotrzebowanie wywołane obecnie powszechnym obrazem HD. Aby w pełni oddać nowości i usprawnienia tych technologii opiszemy pokrótce przeszłe generacje Dolby Digital i DTS.


    Dolby Digital

    Dla niewtajemniczonych - technologie Dolby Digital oraz DTS to systemy kodowania i dekodowania dźwięku przestrzennego w postaci cyfrowej. Podczas tych procesów za pomocą informacji zawartych w słowach bitowych określane są sygnały przynależące do odpowiednich kanałów (lewy, prawy itd.). Z racji, że kilka lat temu dostępne były płyty DVD z mniejszymi pojemnościami, koniecznością było kompresowanie danych.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_01.jpg


    Rodzina Dolby Digital obejmuje kilka technologii: podstawową Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Live, Dolby Digital Surround EX, Dolby Digital Plus oraz najnowszą Dolby TrueHD.

    Standardowe Dolby Digital (inaczej zwane AC-3) zadebiutowało w 1992 roku. Technologia ta obsługuje system 5.1 - pięć szerokopasmowych głośników (teoretycznie 20-20000 Hz, w praktyce stosowany jest filtr górnoprzepustowy) oraz subwoofer (20-120 Hz). AC-3 akceptuje częstotliwości próbkowania do 48 kHz, stąd wniosek, że nie przepuści on sygnału o częstotliwości powyżej 24 kHz. Przepustowość danych, zależna od nośnika, przedstawia się następująco: dla DVD wynosi ona 448 kb/s, dla HD DVD 504 kb/s, natomiast dla Blu-ray 640 kb/s. Dla porównania - standardowe MP3 ma 128 lub 192 kb/s.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_02.jpg
    Poprawne ułożenie głośników 5.1 dla gracza w systemie Dolby Digital


    System Dolby Digital EX, dzięki technologii matrycowej, pozwolił na dodanie kanału tylnego i centralnego do ścieżek stereofonicznych. Dodatkowo umożliwił on rozszerzenie systemu 5.1 do 7.1 poprzez odpowiednie przekształcenie sygnału kierowanego na głośniki tylne. Nie jest to jednak prawdziwe 7.1. Dolby Digital Surround EX, współtworzony przez firmę THX dodał rzeczywisty szósty, centralny kanał surround zakodowany macierzowo w sygnale Left Surround i Right Surround, dzięki czemu całość materiału nie zajmowała więcej miejsca na nośniku. System Dolby Digital Plus, znany tez jako E-AC-3, oferuje zwiększoną przepustowość danych (do 6 Mb/s) i w pełni obsługuje 7.1.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_03.jpg
    Call of Duty 4: Modern Warfare to jedna z wielu gier wykorzystujących technologię Dolby Digital


    DTS

    Technologia Digital Theater Systems stworzona została przez firmę DTS, której jednym z podstawowych inwestorów był Steven Spielberg. Podobnie jak Dolby Digital, DTS to rodzina, do której zalicza się m.in. systemy DTS-ES, DTS Neo:6, DTS 96/24 oraz DTS-HD High Resolution Audio.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_04.jpg

    Podstawowa technologia obsługuje standard 5.1, jednak tak samo, jak w przypadku Dolby Digital, możliwe są różne kombinacje odsłuchu (stereo, quadro, 4.1 itd.). Maksymalna możliwa przepustowość danych to 1.5 Mb/s, jednak w praktyce stosuje się najczęściej 448 lub 768 kb/s. System DTS-ES dostępny jest w dwóch wariantach DTS-ES Matrix oraz DTS-ES Discrete 6.1. Pierwszy z nich dodaje centralny kanał surround zapisany w matrycy prawego i lewego kanału tylnego, drugi natomiast obsługuje prawdziwe 6.1. DTS Neo:6 to odpowiedź producenta na technologię Dolby Digital EX - obydwie przekształcają stereo w system 5.1 lub 6.1. DTS 96/24 natomiast oferuje przetwarzanie z częstotliwością próbkowania 96 kHz i rozdzielczością 24 bitów.


    Dolby TrueHD

    Wielokanałowy system kodowania Dolby TrueHD został opracowany z myślą o jak najlepszym wykorzystaniu dostępnych na rynku technologii Blu-ray i HD DVD.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_05.jpg

    TrueHD używa algorytmów MLP (Meridian Lossless Packing) dla osiągnięcia całkowicie bezstratnej kompresji PPCM (Packed PCM). Sygnał przesyłany jest na maksymalnie ośmiu kanałach z częstotliwością próbkowania 192 kHz i rozdzielczością 24 bitów. Ogromnym postępem w stosunku do poprzedników jest zwiększenie maksymalnej przepustowości danych aż do 18 Mb/s. Obecnie jednak większość filmowych ścieżek dźwiękowych kodowana jest z 5 Mb/s, co w dalszym ciągu dobrze wypada na tle wcześniejszych formatów (dla przypomnienia - w przypadku Dolby Digital przepustowość dla płyty Blu-ray wynosiła 640 kb/s). System TrueHD, podobnie jak Dolby Digital, wraz z sygnałem audio przesyła meta-dane, dzięki którym możliwe jest przeprowadzenie normalizacji dialogów oraz kontroli dynamiki materiału. Dodatkowo urządzenia obsługujące TrueHD potrafią miksować ścieżkę, aby stworzyć pożądaną przez użytkownika konfigurację odsłuchu (przykładowo z systemu 5.1 do stereo). Odtwarzacze wyposażone w HDMI mogą dekodować dźwięk TrueHD do formatu LPCM, a następnie wysłać go poprzez wyjście HDMI 1.1. Jednak, gdy zajdzie potrzeba przesłania sygnału TrueHD w oryginalnej formie bitowej, potrzebny jest interfejs HDMI 1.3.


    DTS-HD Master Audio

    Najważniejszym celem formatu DTS-HD Master Audio jest dokładna reprezentacja bitowa materiału studyjnego. Aby to osiągnąć, Master Audio wykorzystuje ekstremalnie duże przepustowości danych - 24.5 Mb/s dla płyt Blu-ray oraz 18 Mb/s dla HD DVD. Dzięki temu możliwa jest stuprocentowo bezstratna kompresja informacji. Oczywistym jest, że firma DTS musiała sprostać konkurencji - nowa technologia obsługuje do ośmiu kanałów z częstotliwością próbkowania 96 kHz i rozdzielczością 24 bitów.

    [Nieprawidłowy link obrazu]:http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_06.jpg
    Hitman Unrated wykorzytuje dźwięk kodowany w technologii DTS-HD Master Audio


    Dlaczego lepsze?

    Wszystko, co jest napisane poniżej dotyczy zarówno Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio.

    Obsługa systemu 7.1 nie jest niczym nowym, gdyż umożliwiały to wcześniejsze technologie Dolby Digital Plus oraz DTS-HD High Resolution Audio. Najważniejsze usprawnienia to podwyższenie częstotliwości próbkowania (z 48 do 192 kHz w przypadku TrueHD), rozdzielczości bitowej (do 24 bitów) oraz przepustowości danych - z 640 kb/s do prawie 5 Mb/s dla True HD oraz do 18 i 24.5 Mb/s dla Master Audio.

    Podczas, gdy w przypadku przepustowości i rozdzielczości bitowej sprawa jest oczywista, można zadać pytanie: czym tak bardzo się różni 48 kHz od 192 kHz? Otóż tym, że częstotliwość próbkowania również przekłada się na przepustowość. Oprócz tego przy przetwarzaniu sygnału na postać analogową, dzięki znacznemu nadpróbkowaniu zmniejszane jest niekorzystne zjawisko aliasingu (duże znaczenie ma tutaj sam przetwornik). Pisząc już bardziej ogólnikowo, większe częstotliwości próbkowania i rozdzielczości bitowe powodują, ze sygnał z dużo większą precyzją zostanie odtworzony na postać analogową.


    Publikacja: http://nvision.pl/art-227-1/Dzwiek_w_fo ... gital.html

    ---

    Jeśli ktoś zastanawia się który jest lepszy, Dolby czy DTS to róznice są słyszalne. Zupełnie inaczej jest tworzony DTS a inaczej Dolby. Osobiście odnosze wrażenie ze celem Dolby jest przekazanie jak najlepszych efektów dźwiękówych, przez co niskie czestotliwosci (bass) jest ogromny.
    Natomiast w przypadku DTS jest bardzo czysty i dynamiczny dzwiek, z mniejsza iloscia bassu co przeklada sie na bardziej realistyczne dzwieki. Dlatego tez DTS jest jednym z najdrozszych i najlepszych formatow dzwiekowych. Nie ma znaczenia czy mamy subwoofer czy tez nie, DTS sprawia ze ogladamy film z dobrym dzwiekiem.

    Ponadto w zalaczniku znajduje sie dodatkowy artykul o dzwieku.

    I ktos dodatkowo moze jeszcze przetlumaczyc ten post: http://www.avforums.com/forums/home-cin ... ost9344816
     

    Załączone pliki:

    • surround.pdf
      Rozmiar pliku:
      47,1 KB
      Wyświetleń:
      118
      MD5 Sum:
      fd3e612c33e7aa02e3ba5e6c00481c64
Status tematu:
Brak możliwości dodawania odpowiedzi.
Ładowanie...

Użytkownicy znaleźli te stronę szukając słów:

  1. dolby digital

    ,
  2. dolby digital czy dts

    ,
  3. dts dzwiek

    ,
  4. dźwięk truehd,
  5. Dolby Digital przykladowe dźwięki,
  6. czy stereo obsługuje dźwięk dts,
  7. rotel 9x dolby surround opinie,
  8. Dolby Digital 448 kbs,
  9. netia tv dzwiek surround,
  10. kontrola dynamiki sygnału dolby,
  11. dts 6.1 matrix,
  12. pcm dolby czy dts?,
  13. gry w dts hd,
  14. format dts,
  15. dolby ex a dolby surund ex,
  16. dolby digital 5.1 ex,
  17. dts neo 6 opinie,
  18. ktory dzwiek jest lepszy dolby czy stereo,
  19. najlepsza plyta dvd z dts,
  20. mstar nie dekoduje dzwieku dts,
  21. dolby gidital,
  22. dzwiek pcm,
  23. system dźwięku matrix,
  24. dolby surround czy neo 6,
  25. format dts audio