Jaki QNAP xx-453x-xx wybrać?

barcel

Nowy użytkownik
Noobie
5 Lipiec 2020
4
1
3
43
QNAP
null
Ethernet
null
Witam.


Noszę się z zamiarem zakupu NAS od QNAP. Obecny jeszcze użytkownik WD My Book World Edition II, który to stracił wsparcie pod Win 10 i stal się bezużyteczny. Zrażony trochę firmą WD postanowiłem poszukać gdzie indziej i padło na QNAP.

Chciałbym zasięgnąć języka i uzyskać pomoc w wyborze odpowiedniego modelu i jego konfiguracji. Jako że jestem laikiem, mimo przeczesywania forum pytania się mnożą. Z góry przepraszam za ich banalność.

Założenie to użytkowanie w domu. Przede wszystkim wieloletnia kolekcja zdjęć z smartfonów, aparatów i drona, a także filmy. Stare kolekcje avi, mov, mp4 etc., ale również nowe często 4k z aparatów czy drona. Chciałbym mieć do tego taki „windowsowy” dostęp z laptopa do katalogowania oraz możliwość przeglądania na TV, smartfonie zarówno w domu jak i w podróży (np. odwiedzając rodzinę zrobić pokaz zdjęć z wesela).

Wstępny wybór padł na (chyba jeszcze niedostępny? zwykle daje sobie czas na podjęcie decyzji, więc się nie spieszę) QNAP TS-453D-8G, ewentualnie QNAP TS-453B lub QNAP TS-453BT3. Wybór taki, bo: nowszy procesor Intel Celeron J4125 vs Intel Celeron J3455, HDMI 2.0 vs 1.4, pamięć DDR4 vs DDR3L, Intel® HD Graphics 600 vs 500. Wychodzę z założenia, że lepiej coś mieć nawet przyszłościowo, niż później żałować, że się poskąpiło. Tylko czy ma to w tym wypadku jakiś sens?

Moje pytania.

Jaka jest różnica między 8G, a 4G. Czy większa pamięć jest na tyle istotna, aby dopłacać. Ewentualnie w jakich sytuacjach 8G będzie miało przewagę nad 4? („strzelam” np. filmy 4k będą się szybciej ładować, czy też duży katalog zdjęć nie będzie się wczytywać wieki?)

W jakich sytuacjach będzie można użyć Thunderbolt? (przy wyborze BT3) Czy to tylko dla posiadaczy MACa i IPhona? Czy w codziennym użytkowaniu może się to przydać?