Pomoc [Nowicjusz] 2x2TB - jak skonfigurować, przejście z S + drugi QNAP

maks87

Network Architect
Q's Professional
20 Lipiec 2012
448
2
69
28
37
Warszawa
QNAP
TS-x73
Ethernet
1 GbE
Cześć
na wstępie napiszę, że jestem nowicjuszem w tematach QNAPa, archiwizacji i backupu danych:) Do tej pory miałem S DS212j a w nim dwa dyski po 2TB. NAS ten służył mi tylko jako miejsce do przechowywania rodzinnych filmów, zdjęć, dokumentów itd. Na co dzień w ogóle nie był włączony, uruchamiałem go co jakiś czas, wgrywałem nowe pliki i wyłączałem. A ponieważ kupowałem ten sprzęt dawno temu, nie miałem kompletnie o niczym pojęcia, to skonfigurowałem dyski w RAID1 i myślałem, że jest to dobre rozwiązanie. Oczywiście na wypadek awarii jednego dysku to rozwiązanie dobre, ale teraz już wiem, że mogą trafić się jeszcze inne nieprzewidziane rzeczy i ważne dla mnie dane muszę zabezpieczyć jakoś inaczej.
Ostatnio kupiłem QNAP TS-253 PRO i chcę na niego przenieść używane do tej pory dyski w S. Wiem, że nie mogę ich tak po prostu przełożyć bo to nie zadziała. Wymyśliłem sobie to tak:
1. Wyjmę jeden dysk z S, włożę go do QNAPa, sformatuje, ruszy na nim system
2. Oba NASy będą w tej samej sieci LAN, więc po sieci przeniosę wszystkie dane z S do QNAPa (BTW: jakim programem najlepiej to zrobić?)
3. Wyjmę drugi dysk z S, włożę do QNAPa, sformatuję i skonfiguruję.
No i tu właśnie jest pytanie: jak najlepiej skonfigurować te dwa dyski, aby być "bezpiecznym"? Chciałbym zabezpieczyć się przed następującymi zdarzeniami:
1. Awaria jednego z dysków
2. Przypadkowe skasowanie plików przez jakiegoś użytkownika
3. Wirus/ransomware etc.