Pomoc TS-231 P wolumen tylko do odczytu nie można sprawdzić systemu plików

Coolbob

Passing Basics
Beginner
4 Styczeń 2022
14
1
3
54
QNAP
null
Ethernet
100 GbE
Witam. Na początek powiem, że w kwestii NAS jestem laikiem (przeciętnym użytkownikiem domowym) i obecnie mam następujący problem - podczas kopiowania pliku z PC do NAS (TS-231 P) nastąpił błąd oraz komunikat, że dysk jest w trybie tylko do odczytu. Po zalogowaniu do NAS wskazuje problem (wolumen tylko do odczytu) i rekomenduje wykonanie sprawdzenie systemu plików. Przy próbie sprawdzenia systemu plików wyświetla komunikat, że nie może odłączyć wolumenu. Nie wiem co robić :(
Dodam, że wolumen zajęty w ok. 50%.
Będę wdzięczny za pomoc...
 
Zrobić backup danych. Sprawdzić dyski pod PC. Dyski na liście kompatybilności z QNAP?
Ok, będę musiał tak zrobić. Co do kompatybilności - nie jestem pewien - wydaje mi się, że kiedyś to sprawdzałem, ale sprawdzę jeszcze raz (jakieś 1,5 roku działało wszystko OK)..
Połączono posty:

reboot i sprawdzenie dysku wg zaleceń
jak się nie uda - to kopia zapasowa gdzies i sprawdzaj te dysk(i) w komputerze za pomocą narzędzia producenta dysku.
Robiłem już kilka razy reboot i wciąż nie mogę w NAS wykonać sprawdzenia systemu plików, więc pewnie pozostaje wyjęcie i sprawdzenie w PC.
 
Dyski sprawdzone pod windą i wszystko wygląda OK. Po włożeniu ponownie do NAS i uruchomieniu trwa przebudowa macierzy RAID (potrwa ok. 78h :( )
Połączono posty:

W każdym razie wolumen wciąż w trybie tylko do odczytu
2022-01-06_12h13_28.png
2022-01-06_12h13_54.png
 
Dyski sprawdzone pod PC narzędziami producenta dysku - wszystkie testy przeszły pozytywnie. Po odbudowie macierzy RAID 1, wolumen nadal tylko do odczytu i sugeruje sprawdzenie systemu plików. Niestety przy uruchomieniu sprawdzania wyskakuje komunikat:
1641809726593.png

i wraca do punktu wyjścia. Jakieś sugestie?
 
Dodam jeszcze, że serwer nie uruchamia się do końca (i nie wiem czy przyczyną jest to, że dyski są w trybie tylko do odczytu). Po kilku godzinach od restartu serwera wciąż jest wiele usług (21), które oczekują na uruchomienie w tym np. Resource Monitor czy Network & Virtual switch, przez co serwer nie jest widoczny w sieci...
 
Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem. Odłączyć jeden z dysków z grupy RAID i wyciągnąć. Drugi dysk sformatować i zainstalować na nim system na nowo. Po podłączeniu dysku (wyjętego wcześniej) zgrać z niego dane na dysk systemowy a następnie sformatować go i zbudować RAID 1 z obu.
Nie wiem natomiast, czy po podłączeniu wyciągniętego dysku można odczytać z niego dane i przegrać na dysk systemowy. Wcześniej gdy testowałem dyski pod PC pomimo zainstalowania sterowników do ext.4 nie mogłem na dyskach odnaleźć potrzebnych danych (tak jakby ich nie było, choć po podłączeniu do NAS je widać) - PC widział wolumeny i pliki, ale wielkość wolumenów jakie widział były mniejsze niż danych jakie są na dysku zapisane (może nie widział wszystkiego...)
 
Wygląda na to że masz dysk zapełniony - w jakiś dziwny sposób.
Porada po angielsku - możesz spróbować:
1. Disable Network Recycle bin. (shouldn't matter but just in case.)

2. Turn off QNAP.

3. Remove Disk. (we only had 1 if you have more ensure they all go back exactly the same.)

4. Open QNAP Pro Finder and select "Settings" "Connect Via SSH". (you may need to download the application if you don't already have it.)
a. login with "admin"
b. password "MAC address of Nic1" (we used Nic1 MAC address it may be Nic2 and used all uppercase and no spaces or special characters letters and numbers only.)
c. select check box enable ssh access, this enables ssh access you will not actually be ssh in yet.

5. Use Putty, download if needed, to ssh to the QNAP and use the MAC address password still.

6. Plug in the Hard Disk while ssh into the box/Hot Insert. (check your QNAP to confirm HOT swap ability, most should be)

7. run the following command "storage_util –sys_startup"

8. run the following command "storage_util –sys_startup_p2"

9. go to the effected volume and remove approximately 500GB of data or some amount files to free space. (this will vary greatly 32GB is the lock down amount but we need to free up more than enough space for any corrupt file issues or space taken by application or files not seen yet.)

10. example of removing files.
a. run "cd /share/CACHEDEV1_DATA/Storage/
b. run "rm -rf filename.xxx" (do this for enough files to clear 500GB or whatever you would like to try.)
c. run "cd /share/CACHEDEV1_DATA/Storage/@Recycle/"
d. rum "rm -rf filename.xxx" (do this for all files in the @Recycle bin.)

11. run “/etc/init.d/services.sh stop”

12. run “umount /dev/mapper/cachedev1” (this may be a different directory for you look at the mount that was read only "ro" in the mount command.)

13. run “e2fsck -c -f -v -p /dev/mapper/cachedev1” (resolve any errors or issue that may show up here, this may require further procedures not covered here.)

14. run "reboot"
 
Dzięki. Nie próbowałem tego, bo w systemi epokazuje, że mam zajęte ok. 50% dysku, ale może faktycznie coś to pomoże
Połączono posty:

Niestety, serwer NAS nie uruchamia Network & Virtual Switch i pewnie to jest przyczyną, że Qfinder nie odnajduje NAS :(
 
Po kolejnym restarcie Qfinder odnalazł NAS.
Przeprowadziłem całą procedurę, ale przy próbie usunięcia czegokolwiek (pkt. 9 i 10 instrukcji) NAS zwracał informację, że system jest tylko do odczytu i nie może usunąć.
polecenie df pokazuje:
1641830181967.png

Przy wykonywaniu sprawdzania systemu plików (pkt. 13) wyświetla taki komunikat:
1641830411062.png
 
Linux Reader nie może odczytać - wyświetla komunikat:
1641985326945.png

Ext2Read w ogóle nic nie widzi ani dysku, ani tym bardziej partycji. Rescan systemu nic nie daje. Uprzedzając pytania - oczywiście uruchomiony w trybie administratora.
Próbowałem jeszcze R-Studio, w tym wypadku czyta partycje ale i tak nie widzi nigdzie partycji z folderami współdzielonymi... :(
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. sprawdzenie dysku
  2. błąd sprawdzenia
  3. Nie widzi dysku
  4. e2fsck
  5. uruchomienie serwera
  6. odczytać dane z dysku
  7. system wielkość