Informacje określające zalecany i poprawny sposób komunikacji na forum.
Uwaga! Nieprzestrzeganie zasad świadczy o Twojej ignorancji i będzie karane ostrzeżeniem punktowym oraz usunięciem treści. Kolejne tego typu zachowania będą permanentnie blokowane od możliwości czytania oraz udziału w dyskusjach forum.
Tematyka
- Pisz na temat. Większość osób biorących udział w dyskusji oczekuje odpowiedzi związanych z tematem danego postu.
- Publikuj treści we właściwym dziale forum. Przed rozpoczęciem dyskusji na danym forum spójrz na krótki jego opis definiujący tematykę wybranego działu.
- Nowy temat zatytułuj poprawnie. Staraj się zaznaczyć w tytule dyskusji, czego ona konkretnie dotyczy.
- Nie „podczepiaj” się ze swoim pytaniem pod istniejącą dyskusję. Do rozpoczętych dyskusji przyłączaj się, jeśli masz zamiar wypowiedzieć się na temat określony przez autora postu lub związany z dalszą treścią rozmowy. Nie będzie pobłażania!
- Odpowiadając na temat zwróć uwagę, czy ma on związek z tematem. Często zdarza się, że dyskusja zbacza z tematu (off-topic), a forum staje się zaśmieconym i chaotycznym zbiorem informacji.
- Przed zadaniem pytania - poszukaj! Na forum mogą znajdować się odpowiedzi na zadawane przez Ciebie pytanie, a więc użyj wyszukiwarki, aby je znaleźć. Dostępne masz dwie: szczegółową i szybką.
- Nigdy nie publikuj powtarzającej się treści. ...lub podobnej. Floodowanie lub SPAM jest z miejsca banowane.
- Precyzyjnie przedstaw swoje pytanie! Opisz dokładnie środowisko i przyczynę sprawy, której ono dotyczy. Skrócisz w ten sposób czas uzyskania konkretnej odpowiedzi.
- Pytanie w rodzaju: „Jestem tu nowy, powiedzcie mi proszę jak działa tar/pine/ tin/../mail” lub „mój modem/drukarka/../komputer nie chce działać, pomóżcie!”, może zdenerwować pozostałych uczestników forum.
- Pisanych przez Ciebie pytań nie stawiaj u boku własnych frustracji lub negatywnych przemyśleń, często wynikających z braku czytania instrukcji obsługi. Oczekujesz odpowiedzi czy psychoterapeuty?
- Grzeczność wymaga podziękować za otrzymane odpowiedzi. Głuche i niezakończone przez Ciebie tematy rozmów będą świadczyć o Twojej ignorancji, stąd też w przyszłości nie oczekuj odpowiedzi na kolejne pytania.
- Wyjątkowo nieuprzejme jest wysyłanie wiadomości w stylu: „chcę tego i tego” lub ponawianie pytań, na które nie otrzymałeś odpowiedzi. Zmanierowane zachowanie, agresywne i wulgarne oczekiwanie pomocy lub bezczelna konwersacja sprowadzi Cię do zablokowanego konta.
- Niekonkretne treści, w tym „hejtowanie” i inne własne frustracje, pisz na dojrzewamy.pl. Tu nie ma miejsca na nikomu niepotrzebne wyrazy Twojego samopoczucia.
- Nie kwestionuj na pozór rygorystycznej polityki oraz obowiązujących tu zasad. Powstały one wyłącznie dlatego, abyś w przyszłości mógł z łatwością odnajdywać tu konkretne dyskusje wśród czytelnego zbioru informacji.
Pisanie wiadomości
- Podczas tworzenia nowego tematu rozmowy wybierz właściwy prefix. „Pomoc” - jeśli poszukujesz pomocy, „Download” - jeśli masz zamiar podzielić się konkretnym oprogramowaniem. Zauważ, że prefiks „How-To” nie ma pytajnika na końcu, a więc NIE używaj go w celu zadawania pytań. How-To to nic innego jak poradniki, tzw. tutoriale lub po polsku - przewodniki. Natomiast „FAQ” (skrót od ang. Frequently Asked Questions) to często zadawane pytania.
- Zawsze używaj podglądu przed wysłaniem wiadomości.
- Sformatuj swoją treść zapewniając jej maksymalną czytelność i przejrzystość. Ale pamiętaj - to nie jest Allegro ani tunning show! A więc nie używaj innego rozmiaru, koloru lub kroju czcionki niż standardowy. Formatowania używaj tylko wtedy, jeśli masz zamiar zaznaczyć lub podkreślić ważną, ale krótką sentencję w tekście.
- Odpowiadając na treść, nie cytuj jej w całości, a zostaw tylko to, co niezbędne, do czego odnosi się Twoja wypowiedź.
- Godne potępienia jest zacytowanie postu tylko po to, aby dodać pod nim tekst w stylu: „zgadzam się z tym”, „też tak myślę”, czy w skrajnie nagannym przypadku - reklamę.
- Z drugiej strony nie popadaj w inną skrajność i nie unikaj cytowania jako takiego w ogóle. Często jest ono niezbędne do zrozumienia o co właściwie w Twoim komentarzu chodzi.
- Dobrym zwyczajem jest także przeplatanie cytowanych fragmentów z własnymi na nie odpowiedziami, co zwykle sprzyja ogólnej przejrzystości wypowiedzi.
- Umiejętnie używaj BB-kodów, aby zaznaczyć odpowiednie treści:
- Jakiekolwiek logi i pliki tekstowe, a przede wszystkim cytaty, ubieraj w tagi
[quote] [/quote]
. - Natomiast logi zawierające polecenia, komendy komputerowe lub kod wyjściowy i źródłowy ubieraj w przeznaczone ku temu tagi
[code] [/code]
. - Krótkie komendy lub polecenia wewnątrz zdania, umieść w tagu:
[icode] [/ icode]
- Jakiekolwiek logi i pliki tekstowe, a przede wszystkim cytaty, ubieraj w tagi
Przesyłanie plików i obrazów
- Do przesyłania plików binarnych, czyli innych niż tekstowe oraz zdjęć, służą załączniki.
- Jeżeli plik tekstowy jest znacznej wielkości (większy niż 10000 bajtów), należy go spakować ZIP'em i traktować dalej jako binarny. (RAR i 7zip nie jest powszechnym formatem archiwizacji)
- Informując uczestników dyskusji o lokalizacji w sieci interesujących ich informacji, zawsze podawaj pełny adres tych zasobów.
Inne
- Bądź cierpliwy! Często musi upłynąć trochę czasu zanim Twoje pytanie zostanie przeczytane lub użytkownicy znajdą czas, aby na nie odpowiedź. To w ich dobrej woli jest Tobie pomoc.
- Swoim prywatnym animozjom i zapędom oświeconego architekta dawaj wyraz poza naszym forum. ...a najlepiej nigdzie! Nie ma nic bardziej żenującego, niż oglądanie grona publicznie stękających niedoszłych inżynierów.
Pamiętaj! Forum jest dla społeczności, a społeczność dla forum – ...z grzeczności.
Powyższe zasady są niezbędne, aby utrzymać ład i porządek oraz budować tematycznie ułożoną bazę wiedzy.
...ah i jeszcze jedno! Jeśli czegoś nie wiesz, to nie bój się wcześniej o to zapytać.