Help Błąd połączenia przy odzyskiwaniu danych Time Machine z dysku sieciowego

Rayen

Nowy użytkownik
Noobie
Feb 3, 2020
1
0
1
47
QNAP
TS-x31+
Ethernet
1 GbE
Dzień dobry,

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w zakresie odzyskania dostępu do backupów Time Machine archiwizowanych na dysku NAS w naszej firmie.

Zaznaczam, że nie jestem informatykiem ani specem od IT lub sieci, jestem właścicielem pracowni architektonicznej. Poniższe rozwiązanie uruchomiłem samodzielnie, na domyślnych ustawieniach, głównie decydując się na QNAP dlatego, że jest łatwy w konfiguracji dla amatora i niezawodny, podobnie jak środowisko systemu Mac OS.

Opis systemu

Serwerem jest QNAP TS-231P, ustawiony domyślnie wg instrukcji do obsługi Time Machine (domyślny użytkownik TMBACKUP z własnym hasłem).
Po stronie klientów jest 6 komputerów MAC: 5 działających na systemie High Sierra wersja 10.13.6 oraz jeden na systemie Mohave 10.14.4. Z przyczyn oprogramowania profesjonalnego, które używamy aktualizacje systemów są ograniczone (nie przechodzimy na wyższe wersje, ale aktualizujemy na bieżąco obecne).

Router obsługujący ruch sieciowy to ASUS RT-AC68U, aktualny, działa prawidłowo, w miarę możliwości lan jest 1k lub 100 (zależnie jaki komputer po stronie klienta). Oprócz komputerów jest dostęp do internetu, dwie drukarki, kilka telefonów na wi-fi. Włączony firewall sprzętowy. Wszystko działa bez zarzutu.
Komputery są spięte po kablu za wyjątkiem Macbooka łączącego się przez Wi-fi.

Urządzenia posiadają ustawione ręcznie adresy IP (DHCP z ręcznie przydzielanym adresem).

Serwer został skonfigurowany do działania jako serwer Time Machine wg instrukcji producenta (wariant uproszczony, "dla jednego użytkownika", co nie powoduje żadnych problemów z archiwizacją), podobnie stacje robocze zostały do niego podpięte zgodnie z instrukcjami Apple. Nie musiałem nic przy tym kombinować. Użytkownik TMBACKUP posiada więc wiele sparsebundles z Time Machine.

Dysk QNAP służy tylko i wyłącznie do backupu danych z Time Machine, serwer nie wykonuje innych zadań.

Archiwizacja Time Machine przebiega na bieżąco bez problemów i zacięć na każdym z komputerów, szybko i sprawnie, przykładowe okno Time Machine:
poprawnetimemachine.jpg
Podobnie po stronie serwera wszystko wygląda na sprawne, użytkownikiem domyślnym jest TMBackup:
tmbackup.jpeg
A sparsebundles tworzą się na bieżąco:
sparsebundles.jpeg

Tak oto działa ten system od półtorej roku i do wczoraj w moim przekonaniu posiadałem relatywnie bezpiecznie archiwizowane dane (jak na nasze potrzeby).

Opis problemu

Wczoraj doszło do awarii jednego z dysków (dokładnie Workstation #3 na obrazku) i postanowiłem odtworzyć go automatycznie z backupu Time Machine używając:
1) ASYSTENTA MIGRACJI
2) Narzędzia odtwarzania MAC OS (start z cmd-r) - odtworzenie z backupu Time Machine
W obu przypadkach wystąpił ten sam objaw.

Dysk jest widoczny w sposób poprawny (zarówno asystent jak i narzędzie odtwarzania znajdują go w sieci) jednak po kliknięciu "DALEJ" pojawia się taki komunikat:
brak polaczenia.jpg


Około 6 miesięcy temu udało mi się bez problemu odtworzyć dane z backupu przez ASYSTENTA MIGRACJI na systemie Mohave (pobór danych z Sierry) - wykonywałem te same kroki co obecnie. Obecnie system Mohave ma te same objawy co wszystkie inne komputery. Nie wiem co się dzieje.

Co już wykonałem:
- sytuacja występuje w identyczny sposób na każdej stacji roboczej w asystencie migracji i narzędziu odtwarzania - sprawdzone
- ten sam komputer z połączonym i działającym TM w systemie, po przełączeniu na asystenta migracji ma objaw błędu połączenia
- przeczesałem fora internetowe, poradniki oraz google - głównie anglojęzyczne - nie znalazłem podobnego przypadku, aczkolwiek zauważyłem, że podobny błąd połączenia zazwyczaj występuje przy próbie uruchomienia archiwizacji w Time Machine (u mnie przypominam działa to rewelacyjnie). Są też omawiane kłopoty z prędkością (u mnie również OK).
- stopniowo aktualizuję system QNAPA (wgrałem już 4 poprawki i nadal widać kolejne, więc działam)

Co mnie zastanawia:
- dlaczego asystent migracji/narzędzie odtwarzania nie pyta o hasło i nazwę użytkownika, kiedy to TM w systemie najpierw pyta o te dane logowania?
- czy ktoś ma podobne rozwiązania u siebie? Próbował ostatnio coś odtwarzać? Może to jakaś aktualizacja przeszkadza?

Moje pytanie:
- co jest przyczyną błędu w połączeniu Asystenta Migracji lub narzędzie odtwarzania z archiwami na dysku sieciowym, jak rozwiązać ten problem?
- w jaki inny sposób można użyć kopii zapasowych do odtworzenia systemu jeśli sytuacja jest beznadziejna?

Przepraszam za emocjonalność, ale szukanie rozwiązania trwa już drugi dzień, zaczynam powoli myśleć o sprzedaży eleganckiego QNAP'a i zakupie dysków przenośnych USB podpinanych osobno do każdej stacji.

Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam

Wersja oprogramowania Firmware: 4.3.6.0959
Model serwera: QNAP TS-231P

Rozwiązanie problemu

Kontakt z supportem QNAP naprowadził mnie na rozwiązanie problemu.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak włączonego SMB - nieprawidłowe ustawienie sieci Microsoft:
bezsmb.jpeg


po wprowadzeniu zmian - włączenie sieci Microsoft:

włączeniesiecimicrosoft.jpeg


ustawieniu w OPCJACH ZAAWANSOWANYCH smb na 3.0:

zaawansowanesmb3.jpeg


Asystent Migracji oraz Narzędzie Odtwarzania nie mają problemu z połączeniem.

Pominąłem krok z instrukcji podczas instalacji systemu (lub też jakaś aktualizacja spowodowała istotność tego kroku):
pominiętykrok.jpeg


Proszę zamknąć temat. Mam nadzieję, że społeczność skorzysta z moich doświadczeń.
Pozdrawiam serdecznie.
 

Users search this thread by keywords

  1. tmbackup