Pomoc Jak odzyskać dane z Qnap RAID 5 HDD i RAID 5 SSD cache - polecenie firmy do odzyskiwania danych?

Kraszer

Entry Technician
Q Associate
7 Luty 2020
53
2
8
29
QNAP
null
Ethernet
10 GbE
Skrót:
Po aktualizacji qnapa nie mogę uzyskać dostępu do serwera i dział wsparcia qnap nie rozwiązał tego problemu. Dział wsparcia zaleca mi reset serwera i przywrócenie danych z kopii zapasowej, której niestety nie posiadam.
Czy jestem w stanie samemu lub płacąc zewnętrznej firmie odzyskać dane z mojego serwera?

Sprzęt:
Posiadam Qnap TS-332x w którym znajdują się 3 dyski HDD 6TB Seagete ironwolf w raid 5 i 3 dyski SSD 512GB Adata Sata M.2 w raid 5 w trybie cache read-write. Oprócz tego miałem włączone migawki na które przeznaczone było z 1,5 TB miejsca.

Opis awarii:
Dwa tygodnie temu dokonałem aktualizacji systemu qnap do wersji 5.0.1.2173. Na wersji 5.0 byłem już od kilku miesięcy.
Po zaktualizowaniu i zrestartowaniu serwera przestałem mieć dostęp do qnapa, wtedy próbowałem tylko przez web ui, ale teraz wiem że inne metody jak ssh przez putty też nie działają.
Górna dioda w qnap miga na czerwono-zielono, same dyski świecą się na zielono.
W programie qfinder w kolumnie status widnieje wiadomość że w qnap zaszedł poważny błąd.

Kontakt z działem wsparcia qnap:
Skontaktowałem się ze wsparciem qnap. Niestety po 3 sesjach które trwały łącznie około 3h qnap wsparcie powiedziało mi że nie mogą mi pomóc i powinienem przywrócić dane z backupu:

Niestety, ale w związku z tym, że cache został uruchomiony na dyskach M.2, które nie są hot-swap i jest to cache typu Read-Write, czyli spójny dla macierzy dyskowej nie jesteśmy w stanie zbootować urządzenia, ani przywrócić do działania.

W tej sytuacji proponujemy jego ponowną inicjalizację i przywrócenie danych z backupu. Należy również wcześniej sprawdzić wszystkie zainstalowane dyski narzędziami producenta pod PC.

--------

Próbowaliśmy swoich sił, niestety nie jesteśmy w stanie uzyskać dostępu do danych. Cache był skonfigurowany jako R/W i to uniemożliwia nam uzyskać dostępu do woluminów.


Pytanie:
Niestety nie posiadam pełnego backupu danych dlatego chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość odzyskania danych z mojego qnapa. Czy mogę taką czynność przeprowadzić samemu albo, czy jest jakaś firma która zajmuje się odzyskiwaniem danych i może mi pomóc w takie sytuacji?

Opis diagnozy przeprowadzonej przez dział wsparcia qnap:
Dział wsparcia nie tłumaczył mi co robi. Przedstawiam opis tego, co wydaje mi się że zaszło.

1. Uruchomiłem serwer bez dysków i o ile wiem włączał się on poprawnie
2. Następnie uruchomiłem serwer tylko z dyskami hdd. Support był w stanie połączyć się przez ssh z qnapem i przeprowadzić analizę. Z tego, co widziałem to przeprowadzili sprawdzenie dysków który podał 2000 lini typu:
“metadata reference counts differ for block 8373203, expected 5, but got 6”.
Wszędzie było przesuniecie o jeden numer do przodu.
Rozumiem że to błąd w zapisie danych dla 2000 sektorów z co najmniej 8373203, czyli jakieś 0.024% danych.
3. Uruchomiłem serwer ze wszystkimi dyskami HDD i SSD. Support nie był w stanie połączyć się z serwerem. Użyli jeszcze programu do analizy protokołów sieciowych wireshark.

Moje pomysły i dodatkowe pytania pytania:
1. Teoretycznie większość danych powinna się znajdować na samym HDD ze względu na to ze cache to 1 TB a dane zajmowały około 6 TB. Dlatego mam nadzieje że może uda się odzyskać dane z samych HDD. Może sam Seagate jest w stanie odzyskać z nich dane w ramach gwarancji odzyskiwania danych.
2. Czy przełożenie wszystkich dysków do drugiego qnapa mogłoby pomóc?


Pytania o rady na przyszłość:
1. Czy nie użycie ssd cache pozwoliłoby uniknąć tego problemu?
2. Czy można zainstalować system na małym ssd a dane trzymać na hdd. Wtedy przy aktualizacji padłby system na ssd a dane na hdd byłby nie tknięte i sam qnap włączałby się szybko (w tym momencie robi to bardzo wolno)?
3. Moim wnioskiem z tego wszystkiego jest to że nie ma sensu bawić się w raidy i cache, bo potem nie da się tego w łatwy sposób odzyskać. Lepiej zainwestować w dodatkowe oddzielne dyski na backup. Czy uważacie że to prawidłowy wniosek?
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. r-studio
  2. odzyskiwanie danych
  3. odzyskiwanie
  4. wireshark
  5. Cache read czy write
  6. odzyskanie danych
  7. jak odzyskać dane
  8. przełożenie dysków
  9. raid
  10. cache qnap
  11. awaria dysków
  12. odzyskanie danych raid 5
  13. qnap nie wstaje
  14. hybrid
  15. r-studio*
  16. ts-332x
  17. nie mogę połączyć się z serwerem
  18. ssd cache write read
  19. r studio i raid
  20. raid 5 odzyskanie danych
  21. teamviewer
  22. awaria qnap
  23. cyberpower