Pomoc Jak odzyskać dane z Qnap RAID 5 HDD i RAID 5 SSD cache - polecenie firmy do odzyskiwania danych?

Kraszer

Entry Technician
Q Associate
7 Luty 2020
53
2
8
28
QNAP
null
Ethernet
10 GbE
Skrót:
Po aktualizacji qnapa nie mogę uzyskać dostępu do serwera i dział wsparcia qnap nie rozwiązał tego problemu. Dział wsparcia zaleca mi reset serwera i przywrócenie danych z kopii zapasowej, której niestety nie posiadam.
Czy jestem w stanie samemu lub płacąc zewnętrznej firmie odzyskać dane z mojego serwera?

Sprzęt:
Posiadam Qnap TS-332x w którym znajdują się 3 dyski HDD 6TB Seagete ironwolf w raid 5 i 3 dyski SSD 512GB Adata Sata M.2 w raid 5 w trybie cache read-write. Oprócz tego miałem włączone migawki na które przeznaczone było z 1,5 TB miejsca.

Opis awarii:
Dwa tygodnie temu dokonałem aktualizacji systemu qnap do wersji 5.0.1.2173. Na wersji 5.0 byłem już od kilku miesięcy.
Po zaktualizowaniu i zrestartowaniu serwera przestałem mieć dostęp do qnapa, wtedy próbowałem tylko przez web ui, ale teraz wiem że inne metody jak ssh przez putty też nie działają.
Górna dioda w qnap miga na czerwono-zielono, same dyski świecą się na zielono.
W programie qfinder w kolumnie status widnieje wiadomość że w qnap zaszedł poważny błąd.

Kontakt z działem wsparcia qnap:
Skontaktowałem się ze wsparciem qnap. Niestety po 3 sesjach które trwały łącznie około 3h qnap wsparcie powiedziało mi że nie mogą mi pomóc i powinienem przywrócić dane z backupu:

Niestety, ale w związku z tym, że cache został uruchomiony na dyskach M.2, które nie są hot-swap i jest to cache typu Read-Write, czyli spójny dla macierzy dyskowej nie jesteśmy w stanie zbootować urządzenia, ani przywrócić do działania.

W tej sytuacji proponujemy jego ponowną inicjalizację i przywrócenie danych z backupu. Należy również wcześniej sprawdzić wszystkie zainstalowane dyski narzędziami producenta pod PC.

--------

Próbowaliśmy swoich sił, niestety nie jesteśmy w stanie uzyskać dostępu do danych. Cache był skonfigurowany jako R/W i to uniemożliwia nam uzyskać dostępu do woluminów.


Pytanie:
Niestety nie posiadam pełnego backupu danych dlatego chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość odzyskania danych z mojego qnapa. Czy mogę taką czynność przeprowadzić samemu albo, czy jest jakaś firma która zajmuje się odzyskiwaniem danych i może mi pomóc w takie sytuacji?

Opis diagnozy przeprowadzonej przez dział wsparcia qnap:
Dział wsparcia nie tłumaczył mi co robi. Przedstawiam opis tego, co wydaje mi się że zaszło.

1. Uruchomiłem serwer bez dysków i o ile wiem włączał się on poprawnie
2. Następnie uruchomiłem serwer tylko z dyskami hdd. Support był w stanie połączyć się przez ssh z qnapem i przeprowadzić analizę. Z tego, co widziałem to przeprowadzili sprawdzenie dysków który podał 2000 lini typu:
“metadata reference counts differ for block 8373203, expected 5, but got 6”.
Wszędzie było przesuniecie o jeden numer do przodu.
Rozumiem że to błąd w zapisie danych dla 2000 sektorów z co najmniej 8373203, czyli jakieś 0.024% danych.
3. Uruchomiłem serwer ze wszystkimi dyskami HDD i SSD. Support nie był w stanie połączyć się z serwerem. Użyli jeszcze programu do analizy protokołów sieciowych wireshark.

Moje pomysły i dodatkowe pytania pytania:
1. Teoretycznie większość danych powinna się znajdować na samym HDD ze względu na to ze cache to 1 TB a dane zajmowały około 6 TB. Dlatego mam nadzieje że może uda się odzyskać dane z samych HDD. Może sam Seagate jest w stanie odzyskać z nich dane w ramach gwarancji odzyskiwania danych.
2. Czy przełożenie wszystkich dysków do drugiego qnapa mogłoby pomóc?


Pytania o rady na przyszłość:
1. Czy nie użycie ssd cache pozwoliłoby uniknąć tego problemu?
2. Czy można zainstalować system na małym ssd a dane trzymać na hdd. Wtedy przy aktualizacji padłby system na ssd a dane na hdd byłby nie tknięte i sam qnap włączałby się szybko (w tym momencie robi to bardzo wolno)?
3. Moim wnioskiem z tego wszystkiego jest to że nie ma sensu bawić się w raidy i cache, bo potem nie da się tego w łatwy sposób odzyskać. Lepiej zainwestować w dodatkowe oddzielne dyski na backup. Czy uważacie że to prawidłowy wniosek?
 
Ok.
Czy myślicie że jakimś softwarem da się odzyskać dane np.: R-Studio?
Tak na przyszłość to jaka konfiguracja mojego NASa byłaby najbezpieczniejsza? Raid 1 na 2 dyskach HDD gdzie są dane plus system na SSD?
 
Tak na przyszłość to jaka konfiguracja mojego NASa byłaby najbezpieczniejsza?
Taka gdzie nieważne co masz na nasie, jedna kopia jest tez poza QNAPem i jedna poza twoim domem/mieszkaniem/piwnicą.

Inaczej ZAWSZE będziesz miał problem.

NAS jest tylko częścią kopii zapasowej, widze nauka idzie w las

200.gif
 
  • Lubię to
Reakcje: jerry1333
Taka gdzie nieważne co masz na nasie, jedna kopia jest tez poza QNAPem i jedna poza twoim domem/mieszkaniem/piwnicą.

Inaczej ZAWSZE będziesz miał problem.

NAS jest tylko częścią kopii zapasowej, widze nauka idzie w las

Pokaż załącznik 41290
Zdaje sobie sprawe że trzeba mieć backup.
Chodzi mi o to, jak zrobić żeby mimo wszystko NAS był bardziej odporny, bo jak rozumiem tutaj prawdopodobnie posypał się przez cache read and write.
Miałem kopie najbardziej krytycznych danych i gdyby NAS padł z tydzień, 2 później to miałbym pewnie kopie większości pozostałych danych, bo wtedy kupiłem już nowy dysk. Niestety miałem pecha.

Jeżeli chodzi o backup poza domem to, jak polecacie to robić? Raczej ciężko albo drogo jest synchronizować dane poza domem. Pewnie najprościej wyjdzie chmura tylko to znowu drogo.
 
Mam jeszcze jedna nadzieje na w miarę bezkosztowne odzyskanie danych.
Moje dyski HDD Seagate są jeszcze na gwarancji i darmowym odzyskiwaniu danych więc spróbuje je wysłać do seagate.
Niestety cache jest na SSD Adaty więc nie wiem, czy uda im się coś zdziałać na samych HDD.
Patrzyłem trochę po sieci i Adata chyba nie ma odzyskiwania danych w ramach gwarancji, ale jakby ktoś coś wiedział to niech napisze.
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. r-studio
  2. odzyskiwanie
  3. wireshark
  4. odzyskiwanie danych
  5. odzyskanie danych
  6. jak odzyskać dane
  7. przełożenie dysków
  8. qnap nie wstaje
  9. hybrid
  10. r-studio*
  11. ts-332x
  12. nie mogę połączyć się z serwerem
  13. ssd cache write read
  14. r studio i raid
  15. raid 5 odzyskanie danych
  16. teamviewer
  17. awaria qnap
  18. raid
  19. cache qnap
  20. awaria dysków
  21. odzyskanie danych raid 5