Skrót:
Po aktualizacji qnapa nie mogę uzyskać dostępu do serwera i dział wsparcia qnap nie rozwiązał tego problemu. Dział wsparcia zaleca mi reset serwera i przywrócenie danych z kopii zapasowej, której niestety nie posiadam.
Czy jestem w stanie samemu lub płacąc zewnętrznej firmie odzyskać dane z mojego serwera?
Sprzęt:
Posiadam Qnap TS-332x w którym znajdują się 3 dyski HDD 6TB Seagete ironwolf w raid 5 i 3 dyski SSD 512GB Adata Sata M.2 w raid 5 w trybie cache read-write. Oprócz tego miałem włączone migawki na które przeznaczone było z 1,5 TB miejsca.
Opis awarii:
Dwa tygodnie temu dokonałem aktualizacji systemu qnap do wersji 5.0.1.2173. Na wersji 5.0 byłem już od kilku miesięcy.
Po zaktualizowaniu i zrestartowaniu serwera przestałem mieć dostęp do qnapa, wtedy próbowałem tylko przez web ui, ale teraz wiem że inne metody jak ssh przez putty też nie działają.
Górna dioda w qnap miga na czerwono-zielono, same dyski świecą się na zielono.
W programie qfinder w kolumnie status widnieje wiadomość że w qnap zaszedł poważny błąd.
Kontakt z działem wsparcia qnap:
Skontaktowałem się ze wsparciem qnap. Niestety po 3 sesjach które trwały łącznie około 3h qnap wsparcie powiedziało mi że nie mogą mi pomóc i powinienem przywrócić dane z backupu:
Niestety, ale w związku z tym, że cache został uruchomiony na dyskach M.2, które nie są hot-swap i jest to cache typu Read-Write, czyli spójny dla macierzy dyskowej nie jesteśmy w stanie zbootować urządzenia, ani przywrócić do działania.
W tej sytuacji proponujemy jego ponowną inicjalizację i przywrócenie danych z backupu. Należy również wcześniej sprawdzić wszystkie zainstalowane dyski narzędziami producenta pod PC.
--------
Próbowaliśmy swoich sił, niestety nie jesteśmy w stanie uzyskać dostępu do danych. Cache był skonfigurowany jako R/W i to uniemożliwia nam uzyskać dostępu do woluminów.
Pytanie:
Niestety nie posiadam pełnego backupu danych dlatego chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość odzyskania danych z mojego qnapa. Czy mogę taką czynność przeprowadzić samemu albo, czy jest jakaś firma która zajmuje się odzyskiwaniem danych i może mi pomóc w takie sytuacji?
Opis diagnozy przeprowadzonej przez dział wsparcia qnap:
Dział wsparcia nie tłumaczył mi co robi. Przedstawiam opis tego, co wydaje mi się że zaszło.
1. Uruchomiłem serwer bez dysków i o ile wiem włączał się on poprawnie
2. Następnie uruchomiłem serwer tylko z dyskami hdd. Support był w stanie połączyć się przez ssh z qnapem i przeprowadzić analizę. Z tego, co widziałem to przeprowadzili sprawdzenie dysków który podał 2000 lini typu:
“metadata reference counts differ for block 8373203, expected 5, but got 6”.
Wszędzie było przesuniecie o jeden numer do przodu.
Rozumiem że to błąd w zapisie danych dla 2000 sektorów z co najmniej 8373203, czyli jakieś 0.024% danych.
3. Uruchomiłem serwer ze wszystkimi dyskami HDD i SSD. Support nie był w stanie połączyć się z serwerem. Użyli jeszcze programu do analizy protokołów sieciowych wireshark.
Moje pomysły i dodatkowe pytania pytania:
1. Teoretycznie większość danych powinna się znajdować na samym HDD ze względu na to ze cache to 1 TB a dane zajmowały około 6 TB. Dlatego mam nadzieje że może uda się odzyskać dane z samych HDD. Może sam Seagate jest w stanie odzyskać z nich dane w ramach gwarancji odzyskiwania danych.
2. Czy przełożenie wszystkich dysków do drugiego qnapa mogłoby pomóc?
Pytania o rady na przyszłość:
1. Czy nie użycie ssd cache pozwoliłoby uniknąć tego problemu?
2. Czy można zainstalować system na małym ssd a dane trzymać na hdd. Wtedy przy aktualizacji padłby system na ssd a dane na hdd byłby nie tknięte i sam qnap włączałby się szybko (w tym momencie robi to bardzo wolno)?
3. Moim wnioskiem z tego wszystkiego jest to że nie ma sensu bawić się w raidy i cache, bo potem nie da się tego w łatwy sposób odzyskać. Lepiej zainwestować w dodatkowe oddzielne dyski na backup. Czy uważacie że to prawidłowy wniosek?
Po aktualizacji qnapa nie mogę uzyskać dostępu do serwera i dział wsparcia qnap nie rozwiązał tego problemu. Dział wsparcia zaleca mi reset serwera i przywrócenie danych z kopii zapasowej, której niestety nie posiadam.
Czy jestem w stanie samemu lub płacąc zewnętrznej firmie odzyskać dane z mojego serwera?
Sprzęt:
Posiadam Qnap TS-332x w którym znajdują się 3 dyski HDD 6TB Seagete ironwolf w raid 5 i 3 dyski SSD 512GB Adata Sata M.2 w raid 5 w trybie cache read-write. Oprócz tego miałem włączone migawki na które przeznaczone było z 1,5 TB miejsca.
Opis awarii:
Dwa tygodnie temu dokonałem aktualizacji systemu qnap do wersji 5.0.1.2173. Na wersji 5.0 byłem już od kilku miesięcy.
Po zaktualizowaniu i zrestartowaniu serwera przestałem mieć dostęp do qnapa, wtedy próbowałem tylko przez web ui, ale teraz wiem że inne metody jak ssh przez putty też nie działają.
Górna dioda w qnap miga na czerwono-zielono, same dyski świecą się na zielono.
W programie qfinder w kolumnie status widnieje wiadomość że w qnap zaszedł poważny błąd.
Kontakt z działem wsparcia qnap:
Skontaktowałem się ze wsparciem qnap. Niestety po 3 sesjach które trwały łącznie około 3h qnap wsparcie powiedziało mi że nie mogą mi pomóc i powinienem przywrócić dane z backupu:
Niestety, ale w związku z tym, że cache został uruchomiony na dyskach M.2, które nie są hot-swap i jest to cache typu Read-Write, czyli spójny dla macierzy dyskowej nie jesteśmy w stanie zbootować urządzenia, ani przywrócić do działania.
W tej sytuacji proponujemy jego ponowną inicjalizację i przywrócenie danych z backupu. Należy również wcześniej sprawdzić wszystkie zainstalowane dyski narzędziami producenta pod PC.
--------
Próbowaliśmy swoich sił, niestety nie jesteśmy w stanie uzyskać dostępu do danych. Cache był skonfigurowany jako R/W i to uniemożliwia nam uzyskać dostępu do woluminów.
Pytanie:
Niestety nie posiadam pełnego backupu danych dlatego chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość odzyskania danych z mojego qnapa. Czy mogę taką czynność przeprowadzić samemu albo, czy jest jakaś firma która zajmuje się odzyskiwaniem danych i może mi pomóc w takie sytuacji?
Opis diagnozy przeprowadzonej przez dział wsparcia qnap:
Dział wsparcia nie tłumaczył mi co robi. Przedstawiam opis tego, co wydaje mi się że zaszło.
1. Uruchomiłem serwer bez dysków i o ile wiem włączał się on poprawnie
2. Następnie uruchomiłem serwer tylko z dyskami hdd. Support był w stanie połączyć się przez ssh z qnapem i przeprowadzić analizę. Z tego, co widziałem to przeprowadzili sprawdzenie dysków który podał 2000 lini typu:
“metadata reference counts differ for block 8373203, expected 5, but got 6”.
Wszędzie było przesuniecie o jeden numer do przodu.
Rozumiem że to błąd w zapisie danych dla 2000 sektorów z co najmniej 8373203, czyli jakieś 0.024% danych.
3. Uruchomiłem serwer ze wszystkimi dyskami HDD i SSD. Support nie był w stanie połączyć się z serwerem. Użyli jeszcze programu do analizy protokołów sieciowych wireshark.
Moje pomysły i dodatkowe pytania pytania:
1. Teoretycznie większość danych powinna się znajdować na samym HDD ze względu na to ze cache to 1 TB a dane zajmowały około 6 TB. Dlatego mam nadzieje że może uda się odzyskać dane z samych HDD. Może sam Seagate jest w stanie odzyskać z nich dane w ramach gwarancji odzyskiwania danych.
2. Czy przełożenie wszystkich dysków do drugiego qnapa mogłoby pomóc?
Pytania o rady na przyszłość:
1. Czy nie użycie ssd cache pozwoliłoby uniknąć tego problemu?
2. Czy można zainstalować system na małym ssd a dane trzymać na hdd. Wtedy przy aktualizacji padłby system na ssd a dane na hdd byłby nie tknięte i sam qnap włączałby się szybko (w tym momencie robi to bardzo wolno)?
3. Moim wnioskiem z tego wszystkiego jest to że nie ma sensu bawić się w raidy i cache, bo potem nie da się tego w łatwy sposób odzyskać. Lepiej zainwestować w dodatkowe oddzielne dyski na backup. Czy uważacie że to prawidłowy wniosek?