Pomoc TS-219P problem z wymianą dysków na większe - RAID 1

Jahu_80

Passing Basics
Beginner
12 Listopad 2018
11
1
3
43
QNAP
TS-219P
Ethernet
1 GbE
Cześć.

Mam następujący problem:

w dniu dzisiejszym wymieniłem jeden z dysków w QNAP TS-219P na większy (z WD1002FBYS na WD4002FYYZ). Niestety coś poszło nie tak i po wymianie dysku, jego udanej "przebudowie" (zgodnie z informacjami odczytanymi w logu systemowym) QNAP nie daje mi możliwości wymiany drugiego dysku.

Generalnie wymiana dysku wyglądała następująco:
  1. Model serwera: QNAP TS-219P
  2. Wersja oprogramowania Firmware: 3.3.2 Build 0819T
  3. QNAP działa w RAID 1 (Mirroring Disk Volume: Drive 1 2)
  4. Zrobiłem „expand capacity” w następujący sposób:
    • w programie do obsługi QNAP'a (w przeglądarce) wybrałem dysk nr 2,
    • kliknąłem „Change”,
    • poczekałem na dwa sygnały i wyjąłem stary dysk,
    • włożyłem nowy dysk,
    • QNAP zapiszczał raz i pokazało się „rebuilding xx%” i doszło do 100%.
  5. Po zakończeniu przebudowy dysku chciałem wymienić drugi dysk (dysk nr 1) ale niestety po wejściu w: „RAID Management”, wybraniu „Mirroring Disk Volume: Drive 1 2”

    upload_2018-11-12_16-59-55.png


    i kliknięciu w „Expand capacity” nie pokazują się żadne dyski,

    upload_2018-11-12_17-0-3.png


    w związku z czym nie mam możliwości wymienić dysku nr 1 i zakończyć wymiany dysków. Wygląda to tak, jakby QNAP w ogóle nie widział włozonego dysku.
  6. Zgodnie z informacjami z loga z QNAP’a "przebudowa" dysku nr 2 się powiodła: „Rebuilding completed”.
Przy próbie wybrania w HDD SMART dysku 2 (tego, który został wymieniony) prgoram do obsługi QNAP'a zamyka się i wyrzuca mnie do okna logowania w przeglądarce. Informacje SMART dla dysku nr 1 pojawiają się normalnie.

Dodam, że próbowałem już zrestartować QNAP'a, a także wyłączyć go, wyjąć i włożyć dysk nr 2 i ponownie uruchomić QNAP'a - nie pomogło.

Proszę o pomoc.


Wersja oprogramowania Firmware: 3.3.2 Build 0819T
Model serwera: QNAP TS-219P
 

Załączniki

  • upload_2018-11-12_16-50-8.png
    upload_2018-11-12_16-50-8.png
    63,5 KB · Wyświetleń: 48
  • upload_2018-11-12_16-50-35.png
    upload_2018-11-12_16-50-35.png
    92,7 KB · Wyświetleń: 44
  • upload_2018-11-12_16-52-14.png
    upload_2018-11-12_16-52-14.png
    92,7 KB · Wyświetleń: 49
  • upload_2018-11-12_16-52-49.png
    upload_2018-11-12_16-52-49.png
    63,5 KB · Wyświetleń: 39
  • upload_2018-11-12_16-53-44.png
    upload_2018-11-12_16-53-44.png
    63,5 KB · Wyświetleń: 48
  • upload_2018-11-12_16-53-52.png
    upload_2018-11-12_16-53-52.png
    92,7 KB · Wyświetleń: 42
no to po staremu:
wyłącz wszystkie aplikacje w AppCenter, uruchom ponownie NAS, puść expanda, sprawdź

Stary firmware - kojarzę że był jakiś limit dysków/raidu - ale już tego nie pamiętam.
 
Nie mam włączonych żadnych aplikacji w AppCenter (wszystkie są "unchecked"), nie mam zainstalowanych żadnych pluginów QPKG. W jaki sposób mam puścić "expanda"? Tak jak pisałem wcześniej, po wejsciu w "Disk Management" >> "RAID Management" zaznaczeniu "Mirroring Disk Volume: Drive 1 2" i kliknięciu "Expand Capacity" mam ekran jak w załączniku. Po kliknięciu w "EXPAND CAPACITY" nic się nie dzieje.

Dodam też, że "live update" firmware nie przechodzi - dochodzi do 10% i po kilku minutach pojawia się informacja że update się nie powiódł ze względu na "brak pamięci" a:

1) mam ponad 20 GB wolnej przestrzeni na dyskach (w tej chwili to chyba raczej na dysku :/ )
2) Qnap pokazuje następujące informacje odnośnie użycia pamięci:
Physical Memory
Total:
503.54 MB
Used Size
80.77 MB
Available space
422.77 MB
Swap Memory
Total:
517.62 MB
Used Size
0 KB
Available space
517.62 MB
czyli zajęcie pamięci QNAPa jest minimalne.

3) żadna z aplikacji dostępnych na QNAPie (Web File Manager; Multimedia Station; Download Station; Surveillance Station; iTunes Service; UPnP Media Server; MySQL Server; QPKG Plugins) nie jest włączona,

4) nie mamy zainstalowanych żadnych QPKG Plugins.

Ponadto zastanawia mnie czy można zrobić update firmware bezpośrednio z wersji 3.3.2 Build 0819T (zainstalowanej na moim QNAPie) do najnowszej wersji dostępnej dla posiadanego przez nas modelu TS-219P na stornie qnap.com tj. 4.3.3.0724 build 20181029.
 

Załączniki

  • upload_2018-11-12_17-0-3.png
    upload_2018-11-12_17-0-3.png
    19,5 KB · Wyświetleń: 49
Po wykonaniu update firmware wszystko zaczęło działać. Oczywiście nie obeszło się bez problemów:
  1. najpierw "manualna" aktualizacja FW do wersji 4.2.0;
  2. następnie "manualny" update FW do wersji 4.3.3.0724 (nie dało się zrobić update z 4.2.0 do tej wersji tak, jak jest to opisane jest opisane na wiki.qnap.com/wiki/Manually_Updating_Firmware - musiałem przenieść plik z nowym FW do katalogu HDA_ROOT/update i dopiero wtedy puścić update w SSH);
  3. niewidoczny wcześniej nowy dysk nr 2 pojawił się już po update FW do wersji 4.2.0;
  4. po update FW do 4.3.3 wymieniłem dysk nr 1 (QNAP nie chciał "zobaczyć" nowego dysku, dopiero kilkukrotny restart QNAPa i kilkukrotne wyjęcie i włożenie dysku w kieszeń QNAPa dało rezultat);
  5. po wykonaniu "końcowego" expand'a QNAP był widoczny w sieci (można się było na niego zalogować itd.) ale w Windows 7 nie był widoczny w otoczeniu sieciowym - dopiero kilkukrotna zmiana ustawień, włączenie/wyłączenie WINS/DNS i QNAP pojawił się w Win7.
Teraz wszystko działa (tfu, tfu, tfu i "puk-puk" w niemalowane drewno), chociaż QNAP (system) uruchamia się zdecydowanie dłużej niż przed wymianą dysków - czy może to być spowodowane zmianą FW lub tym, że dyski mają większą pojemność?

Generalnie problem rozwiązany - temat do zamknięcia :)

Dzięki pigers!
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. wymiana dysku na większy
  2. ts-219p+ dyski
  3. ts-219p+
  4. 219p+ dysk
  5. Wymiana dysku raid 1 problem
  6. Jak wymienic dyski na wieksze
  7. 219p+