Pomoc Wymiana dysków na większe i zmiana rodzaju macierzy

MiChalSzy

Zarejestrowany
Noobie
14 Kwiecień 2009
2
0
16
QNAP
TS-x53Be
Ethernet
1 GbE
Wersja oprogramowania Firmware: 4.5.1.1495
Model serwera: QNAP TS-253Be

Hej,

jestem laikiem, więc proszę o wybaczenie jeżeli nie użyję do końca fachowej nomenklatury.
Mam QNAP TS-253Be, w którym znajdują się dwa dyski 2TB w macierzy raid-1. Typ wolumenu to pełny. Wszystko widać na załączonym screenie. upload_2020-12-11_10-2-28.png
Kończy się miejsce i w związku z tym chciałem wymienić dyski na 4TB. Konfigurując jakieś dwa lata temu qnapa chyba nie do końca zrobiłem to tak jak należy. Chciałem mieć zabezpieczenie w razie awarii jednego dysku, dlatego wybrałem pełny wolumen i raid-1. Takie rozwiązanie uniemożliwia mi jednak korzystanie z robienia migawek w celu zabezpieczenia się np. na wypadek ransomware.

Proszę zatem o poradę co powinienem zrobić aby:
1. Wymienić dyski 2x2TB na 2x4TB
2. Zachować bezpieczeństwo danych, które oferuje mi teraz macierz raid-1 na wolumenie "typ pełny" a jednocześnie mieć możliwość wykonywania migawek w celu ochrony przed ransomware.
3. Zachować dane znajdujące się aktualnie na dyskach 2TB i konfigurację (użytkowników, udostępnione katalogi itp.). Dopuszczam sytuację, w której będę musiał ponownie dokonać konfiguracji użytkowników i udostępnionych katalogów jeżeli inaczej się nie da, ale muszę mieć możliwość przeniesienia danych ze starych na nowe dyski (do dyspozycji mam tylko dwa stare dyski 2TB i dwa nowe dyski 4TB).

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Michał


upload_2020-12-11_10-2-28.png
 
dzięki za odpowiedź. W związku z tym pytania dodatkowe.
1. Czy przez kopię danych mam podpięcie dodatkowego dysku np. przez USB i ręczne skopiowanie wszystkich danych na ten dysk?
2. Co zawiera backup ustawień? Chcę wiedzieć co będę musiał od nowa konfigurować po instalacji nowych dysków.
3. Jaki rodzaj wolumenu wybrać przy ponownej konfiguracji aby mieć coś w stylu raid-1 i móc robić migawki?