Pomoc Wykryto błędy na dysku.

marcmo

Entry Technician
Q Associate
4 Październik 2010
47
6
8
QNAP
TS-x53D
Ethernet
1 GbE
Dzień dobry.
Szukałem podobnego tematu lecz się nie doszukałem.
Na wstępie zaznaczę, że jestem laikiem w sprawach sieciowych i serwerowych.
To że udało mi się ustawić mojego qnapa zawdzięczam chyba tylko intuicyjnemu menu ;)
Problem w tym, że od ponad 3 miesięcy wyświetla mi się komunikat: " Nieprawidłowy. Wykryto błędy na dysku. Zaleca się wymianę dysku."
Mam 2X Seagate ST2000DM001 2TB ustawione w JBOD czyli niespełna 4TB.
Serwer działa prawidłowo, dyski również [oprócz wspomnianego komunikatu]
Dla bezpieczeństwa już zrobiłem BKP - choć to serwer jest tym BKPem ;)
Moje pytania brzmią: czy mam się bardzo niepokoić, co zrobić by błąd ten usunąć, czy dysk jest uszkodzony, czy mogę go oddać na gwarancji?
Mam rozszerzoną gwarancję na te dyski do 5 lat.
Z góry dziękuję za pomoc i przepraszam jeśli jednak dubluję temat.
Pozdrawiam
 
  • Lubię to
Reakcje: kaktus
czy mam się bardzo niepokoić
Masz wątpliwości i napisałeś posta, czyli pewnie coś się niedobrego wg Ciebie dzieje.

co zrobić by błąd ten usunąć
pewnie trzeba sprawdzić dysk za pomocą systemu, przydałoby się zapis z LOGu urządzenia.

czy dysk jest uszkodzony
Obstawiam że tak.

czy mogę go oddać na gwarancji?
Puść SMART test i przeklej wyniki - dosłownie :)
 
Kwestie tej serii dysków poruszaliśmy kilkukrotnie na forum:

W ostatnich dostawach na rynku jest coś nie tak z ST. Kilka dni temu odwiedziłem znajomego na serwisie komputerowym, który na wejściu do mnie: "Silas nie uwierzysz"...

(Przyznam, że nawet teraz nie wiem co o tym myśleć - ale przekonałem się o tym widząc to na własne oczy.)

Rack 1U (dość lekki) - jeszcze otwarty podczas składania. Zainstalowane dwa nowe dyski ST z uwagi na kosmiczne prędkości w testach ~230MB/s. Wszystko działa jak należy. Do rack'a zamontowano kolejne dwa dyski - łącznie jest już ich cztery. Delikatne stuknięcie, powtarzam, delikatne stuknięcie palcem w obudowę jednego z nich powodowało, że dyski się wyłączały. Wykluczyliśmy dyski zamieniając na kolejną partię czterech dysków z łącznie posiadanych takich 16 - prosto z magazynu. Obstawiałem zasilacz lub wtyki zasilania oraz SATA - wszystko wymieniliśmy... Aż w końcu absurdalnie mówię, wyciągamy je z tego rack'a - bo może coś jest nie tak z tą obudową? (ale co może być nie tak z obudową?). Dyski postawiliśmy wolnoleżące na biurku i już nie potrzebowaliśmy czterech dysków, aby któryś z nich się wyłączył. Luźno-leżący dysk wpadał w drgania i sam się wyłączał z interwałem myślę, nie większym niż 10 sek - a więc nawet nie zdążył wstać.

Najwidoczniej nowa parta ST jest wadliwa... Ale coś takiego widziałem pierwszy raz w życiu....

A więc bądźcie czujni!


Ponadto wszystkie modele ST?DM00? w Compatibility list mają wzmiankę:
hdd compatibility list note This hard drive series initially passed our lab compatibility test and was included in the recommended HDD list. However, during the last few months, we have received an overwhelming number of support requests regarding this hard drive series. The high failure rate of this hard drives series has raised concerns over risks of data loss. Therefore, we have no choice but to remove this series from the recommended HDD list. For users who have already installed this series of HDD on their Turbo NAS, QNAP will continue to provide technical supports as requested.

barracuda (1tb/disk platform) firmware update Firmware update information for Barracuda Serial ATA drives: Seagate Knowledge FAQ #223651en


czy mogę go oddać na gwarancji?
Puść SMART test i przeklej wyniki - dosłownie :)
Zainstaluj QNAP Diagnostic Tool i przeprowadź testy. Pamiętaj, aby testy wykonywać zawsze po wcześniejszym wyłączeniu kompletnie wszystkich usług i aplikacji oraz restarcie urządzenia.[/information]
 
  • ·
  • TS-219P+
  • ·
  • 1 GbE
  • ·
  • ostatni możliwy do używania
Odpowiem w normalnym języku co warto by zrobić. Komunikat który otrzymałeś jest wynikiem działania oprogramowania monitorującego stan dysku. Jeżeli komunikat wystąpił znaczy dysk nadaje się do odesłania serwisowi. I teraz tak -> musisz wiedzieć który to dysk, choć w Twoim przypadku każdy wyjęty unieruchomi serwer NAS bo masz jak pisałeś macierz.
Zalecana droga postępowania jęśli Ci zależy na zawartości ...
kopia konfiguracji, kopia konfiguracji użytkowników, kopia danych a potem wysyłasz HDD.
Przykra szara rzeczywistość ...
 
Przeglądałem informacje SMART i wszystkie wartości są odhaczone jako OK.
Skanuję właśnie dyski QNAP Diagnostic Tool - poczekamy na wyniki.

SMART.jpg
 

Użytkownicy znaleźli tą stronę używając tych słów:

  1. https://forum.qnap.net.pl/threads/wykryto-b%C5%82%C4%99dy-na-dysku.5297/