Pierwszy NAS do domu

Gracko

Nowy użytkownik
Noobie
25 Marzec 2022
4
1
3
37
QNAP
TS-x53D
Ethernet
1 GbE
Cześć,
Tak jak w temacie, przymierzam się do zakupu pierwszego NASa. Chciałbym się was poradzić co wybrać albo potwierdzić czy mój wybór jest dobry do tego do czego chce wykorzystać NAS. W temacie NASów jestem zielony.
Więc tak:
- Głównie wykorzystywany do odtwarzania multimediów na urządzeniach w sieci domowej (tel, tablet, komputer, TV) - h.264 h.265
- backup danych z kilku domowych urządzeń.
- może w przyszłości wirtualizacja ubuntu do nauki/zabawy

Tutaj widziałbym NASa z 4-6 zatokami(choć bardziej skłaniam się ku 6 daje większę pole do manewru na przyszłość).
1 zatoka z dyskiem z przeznaczeniem na backup ważnych danych - co pewien czas zawartość tego dysku kopiowana na dysk zewnętrzny.
Pozostałe zatoki z przeznaczeniem pod pule na multimedia. Na start 1-2 dyski w RAID 0 - z czasem dokładaniem kolejnych w miarę potrzeby. - Tutaj zastanawiam się aby w przyszłości jeśli będzie taka możliwość przejścia z raid 0 na raid 5 by mieć choć minimalną możliwość "ochrony" multimediów przed utratą spowodowaną awarią dysku.
Ewentualnie poświęcić jeszcze jedną zatokę na mały dysk SSD dla systemu i aplikacji - Tutaj pytanie czy będzie widoczna różnica w działaniu NASa z systemem na ssd a hdd?

Na ten moment z mojej strony wybór pada na TS-653D-4G - cena ok 2900zł do tego dokupić ram i tutaj mam zagwozdkę czy dołożyć 4GB czy od razu dołożyć 16GB (ok 250zł) licząc na szczęście że nas będzie ją widział(widziałem że u niektórych działa) + UPS CyberPowe UT850EG-FR za ok 300zł.
Całość mieści się w 3500zł. (dysków nie liczę)

Co sądzicie o czymś takim? Dobry wybór?
 
Tak.
Z wyjątkiem RAID0.
 
A SSD możesz sobie dać na karcie PCIe,. żeby zatoki nie zajmować.
 
Dziękuje wszystkim za odpowiedź.
Tak.
Z wyjątkiem RAID0.
Możesz rozwinąć dlaczego nie jest to dobry pomysł?
Chodzi może o to co znalazłem na stronie qnap?
Migracja poziomu RAID online